Zigzaggend door Nieuw Zuid Wales

30 juni 2015 - Mount Warning, Australië

Het leuke van elke dag bepalen wat je gaat doen is dat je door hele verschillende gebieden reist. Het ene moment zijn we aan de kust en het andere moment zijn we wat verder landinwaarts. Maar waar je ook bent het is niet te vergelijken met Nederland.
Soms doet het denken aan Frankrijk, Italie of Canada maar het overgrote deel is gewoon Australisch. Maar ook Australie heeft vele gezichten. We hebben tot nu toe vooral aan de kust of in de bergen vertoefd, de Outback komt later. Maar wat maakt het landschap dan Australisch?
Eigenlijk is dat moeilijk uit te leggen. Het is een combinatie van veel verschillende dingen.
- Ruimte, waar je ook bent je kunt altijd heel ver om je heen kijken. De enige uitzondering hierop is in de regenwouden, maar als je daar in wandelt kom je eigenlijk altijd weer op een mooi uitzichtpunt en je dus weer de weidsheid van het land kunt zien.
- Bergen, tot nu toe hebben we nog maar weinig vlak land gezien, zelfs aan de kust is het niet vlak.
- Zee en golven, in de buurt van de kust kom je altijd surfers tegen op zoek naar de perfecte surfgolf.
- Regenwouden en nationale parken, verspreid over het land (in ieder geval Nieuw Zuid Wales) zijn ontzettend veel regenwouden. De een nog mooier dan de andere soms met veel eucalypts bomen en een andere keer weer met allerlei palmbomen.
- Groen, het landschap is hier veel groener dan dat ik verwacht had.
- Vogels, een enorme verscheidenheid aan vogels. De een nog mooier dan de andere en de meeste fluiten / zingen ook nog mooi.
- Stilte, het gebeurt regelmatig dat we alleen het geluid van de vogels horen en verder niets anders
- Kangoeroes, schattige beesten om te zien. Je kunt ze overal tegenkomen. Wel jammer dat er zoveel doodgereden worden.
- Koeien, paarden en schapen, ik heb nog geen stal gezien. Hier hebben ze mooie grote weides om te grazen.
- Watervallen, niet alleen langs de Waterfall way maar je komt ze overal tegen in alle soorten en maten.
- Zonsondergang, de een nog mooier dan de ander
- Sterrenhemel, zo helder als hier heb ik het nog nooit gezien

Zo afwisselend het landschap is, zo is ook er een grote variatie in campings. Je hebt oerlelijke campings waar je op een kleine plaats staat tussen de stacaravans, maar ook prachtige natuur campings waar de bush turkeys of de kangoeroes tussen de campers door lopen. Met name de campings iets verder landinwaarts zijn heerlijk rustig. Soms staan we maar met een paar andere mensen op de campjng of zelfs helemaal alleen. Heerlijk die rust om je heen, als je daarna dan weer op een drukke camping aan de kust staat is het toch weer even wennen, maar toch ook wel weer gezellig.

Al zigzaggend zetten we onze reis voort en laten we Nieuw Zuid Wales bijna achter ons. Queensland here we come!

1. Joke Brouwer:
    30 juni 2015
    Wat leuk, Pauline en Appi, die reisverhalen van jullie. Dat is wel genieten.
  2. Janny:
    30 juni 2015
    Leuk hoor ik herken wel wat in de verhalen.
    Lisanne schreef er ook zo over.
    Veel plezier nog!
  3. Ineke:
    1 juli 2015
    Hoi pauline en appie, leuk om jullie belevenissen zo te volgen. En pauline je had schrijfster moeten worden, geniet van je verhalen.. Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Groetjes
  4. Yvonne Oskam:
    1 juli 2015
    Wat een genot om dit door jullie ogen mee te maken. Ik kan niet wachten op het volgende verhaal.