Darwin en Top End

20 augustus 2015 - Darwin, Australië

Onze eerste nacht in Darwin hebben we doorgebracht in een hostel op de drukste straat (Mitchel Street) van Darwin. De drukte was overweldigend na ruim een week outback dus we moesten weer even omschakelen. Na een gezellige avond met een paar van onze reisgenoten hebben we onze toer de volgende dag weer vervolgd.
De laatste 3 dagen van onze 10 daagse toer brengen we door in Kakadu National Park en Litchfield NP, ook wel Top End genoemd. Het is moeilijk voor te stellen maar in het regenseizoen staat het land hier helemaal onder water. De nationale parken zijn dan niet toegankelijk omdat het water dan 2 meter hoog staat. In deze wetlands leven zowel zout als zoutwaterkrokodillen en heel veel verschillende soorten vogels. Als eerste gaan we naar de Mary River Wetlands voor een boottocht van 2 uur. Normaal heb ik het niet zo op toeristische boottochten maar deze tocht overtreft al mijn verwachtingen. Het is werkelijk prachtig, we zien de mooiste vogels en ook de krokodillen liggen lekker aan de kant in het zonnetje.
Na de boottocht rijden we naar Ubirr waar diverse rotsschilderingen zijn en onze gids de verhalen erbij vertelt. Op het hoogste punt hebben we een mooi uitzicht over de flood plains. Bijna al het water is inmiddels weg, waardoor het land groener is dan we tot nu toe gezien hebben in Australië.
Vanwege de vele muggen overnachten we de eerste nacht in een tent in plaats van in een swag.
De 2e dag staat in het teken van watervallen en plons poelen. We bezoeken Maguk (Barramundi Gorge) en Ikoymarrwa fall en zoeken verkoeling in het water bij deze watervallen. Het water is super helder en in het begin een beetje fris maar als je er eenmaal in bent is het heerlijk. Na een relatief relaxte dag rijden we naar Mount Bundi Station voor onze laatste overnachting in een swag. De temperatuur is inmiddels 's nachts zo hoog dat de extra kleren en dekens niet meer nodig zijn. Met de wallabies om ons heen en een super heldere sterrenhemel, omdat er geen maan is, genieten we extra van onze laatste nacht buiten slapen.
De laatste dag van onze toer gaan we naar Litchfield NP waar we eerst de Magnetic Termite Mounds en een Cathedral Termite Mound van wel 6 meter hoog bekijken. Werkelijk indrukwekkende bouwwerken voor zulke kleine beestjes. Daarnaast zijn er nog Wood Termites die bomen van binnen uit leegvreten. Deze bomen worden door de aboriginals gebruikt om didgeridoos van te maken.
Na de Termite mounds gaan we naar Buley Rockhole en Wangi Falls waar we weer het water in duiken en ook nog een korte wandeling maken. Bij Wangi Falls zien we een grote kolonie vleermuizen in de bomen hangen en zijn diverse mooie vogels. Na wederom een relaxte dag keren we terug naar Darwin en gaan we naar ons Airbnb adres.
Een heerlijk rustige woning in een buitenwijk iets ten noorden van Darwin.
De laatste 2 dagen hebben we gedeeltelijk in Darwin doorgebracht en gedeeltijk wandelend langs de kust. Zwemmen in de zee is in dit deel van Australië niet aan te bevelen vanwege dodelijke kwallen. Gelukkig hadden we een zwembadje bij ons B&B adres dus konden we daar nog even in plonzen om af te koelen.

Langzaam dringt het tot ons door dat we het einde van onze reis hebben bereikt. Het is nog moeilijk voor te stellen dan we straks weer ons normale ritme moeten gaan oppakken, maar dat zal ongetwijfeld wel weer gaan lukken.
We hebben de afgelopen weken enorm genoten, Australië hebben we voorgoed in ons hart gesloten.

1. Yvonne Oskam:
    20 augustus 2015
    Pauline wat zal ik je verhalen missen. Er is een schrijfster ontstaan.
  2. Joke Brouwer:
    21 augustus 2015
    Ontzettend leuk, Pauline, wat jullie allemaal gedaan en beleefd hebben. En je verhalen zijn ook zo leuk, je ziet het gewoon voor je.
  3. Margriet verkerk:
    25 augustus 2015
    wat een enorme belevenis, wat een ongerepte natuur! Mooie foto's en een leuk reisverslag. Ik begrijp dat het met Appi zijn rug toch wel aardig is gegaan. Fijn, anders zag jullie reis er vast anders uit. Krokodillen in de vrije natuur lijken mij niets!

Voordat we weer gaan sporten vond ik dat ik toch zeker jullie reisbeleving moest lezen. Ik heb vreemde weken gehad en nu natuurlijk erg druk met school. Snel weer samen sporten of koffie drinken!
    Groeten,
    Margriet