Cairns, vakantie in een vakantie

4 augustus 2015 - Cairns, Australië

De eerste keer dat we met de camper door Cairns heen reden waren we op weg naar Palm Cove. We kregen toen de indruk dat het een grote drukke stad was, maar toen we hier een paar dagen later terug kwamen en in ons appartement zaten bleek gelukkig dat onze eerste indruk niet overeenkwam met de werkelijkheid.
Cairns is een fantastische stad in de tropen. Er hangt hier een heerlijke relaxte sfeer en de temperatuur is momenteel rond de 27 graden.
Na 2 dagen slenteren over de Esplanade en door de stad en zitten op terrasjes kregen we het idee om naar Port Douglas te gaan, een stad nog iets verder naar het noorden. Ons plan was om met de bus te reizen. Dit kon echter alleen met de greyhound bus. De kaartjes hiervoor zijn echter zo duur dat een auto huren goedkoper is. Zo gezegd zo gedaan maar omdat we nog wel meer van de omgeving wilden zien hebben we maar gelijk voor 4 dagen een auto gehuurd. Continue op dezelfde plek zitten is toch niet helemaal ons ding.
De auto gaf ons de mogelijkheid om 4 dagen vanuit ons appartement de omgeving te verkennen. We zijn naar Port Douglas gereden, vooral de weg hier naar toe is erg mooi. Voor een groot gedeelte slingert deze weg vlak langs de kust met geweldig uitzicht. Port Douglas zelf is een toeristisch stadje met een heel mooi vlak strand, leuk om een keer geweest te zijn maar ik kreeg er geen warm gevoel bij.
De 2e dag zijn we naar Herberton gereden. Hiervoor moesten we ca 130km het binnenland in rijden naar de Tablelands. Met andere woorden, de bergen in. Ook dit was een mooie slingerweg maar dan de bergen in. Voor de verandering hebben ze in deze streek naast rietsuiker ook een aantal koffieplantages. We konden er dus niet omheen om bij een van deze koffieplantages koffie te drinken ☺.
Ook opmerkelijk in deze omgeving zijn de mierenhopen. Ze noemen het hier zelfs cathedralen omdat het zulke enorme bouwwerken zijn.
In Herberton zelf is een soort openlucht museum van allerlei huizen en gereedschappen uit de tijd dat hier nog veel mijnbouw was. Leuk om een keer gezien te hebben.
De 3e en de 4e dag hebben we gebruikt om te wandelen. De ene dag om Lake Barrine en de laatste dag in Granite Gorge National Park, beide ook in de Tablelands. Vooral deze laatste wandeling was erg mooi. In een relatief vlak landschap kom je ineens bij een stel rotsen waar rots kangoeroes leven. Er is hier een leuke wandeling uitgezet over de rotsen, waarbij een gedeelte van categorie 4, met andere woorden het betere klimwerk. Dat konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan.
Uiteindelijk hebben we in 4 dagen toch weer 750km te rijden.

De laatste 4 dagen hebben we weer lekker genoten van het weer en de stad, waarbij we alleen gisteren nog een dagje zijn gaan snorkelen op het Great Barrier Reef.
Wat een onvergetelijke ervaring was dat! Dan heb ik het niet alleen over het feit dat ik zeeziek werd en het kotszakje echt nodig had, maar vooral het snorkelen was echt fantastisch. We hebben op 2 verschillende locaties gesnorkeld en hebben zulke mooie koralen en vissen gezien, ge-wel-dig!

Vandaag hebben we onze kleine vakantie afgesloten met nog een dagje relaxen in Cairns. Morgen vliegen we naar Alice Springs, op naar ons volgende avontuur!

1. Karin:
    4 augustus 2015
    wat een geweldige foto's en reisverslagen.
    Jullie genieten echt dus!!
    Veel plezier nog en kijk uit naar het volgende reisverslag en de foto's.
    Kaatje
  2. Roelie en Ineke:
    4 augustus 2015
    Geweldig... En heel herkenbaar. Tablelands en suikerriet, snorkelen, Genieten mee. Nog heeeeeeel veel plezier. Groetjes, lfs.
  3. Jaap:
    7 augustus 2015
    Down Under? Dit is helemaal top!