The Great Ocean Road

3 maart 2020 - Halls Gap, Australië

Na de rust en de mooie natuur in Tasmanië kwam Melbourne toch wel weer even op ons af. Ons hotel lag midden in het CBD, niet bepaald een rustig plekje maar wel mooi centraal gelegen. We hebben 1,5 dag door de stad gewandeld en veel gezien. Is het een mooie stad? Ja en nee, met name in het CBD staan veel hoge gebouwen, en veel oude gebouwen hebben daar plaats voor moeten maken. De oude gebouwen die er nog staan vallen jammer genoeg in het niet bij deze betonblokken. Omdat Appi graag bet Rod Laver tennis stadion wilde zien, zijn we langs de rivier naar het Olympisch Park gelopen. Het tennis stadion was jammer genoeg dicht en er werd volop verbouwd maar de tennisvelden er om heen konden we wel zien. Zonder publiek, netten en stoelen voor de scheidsrechter en spelers zien de velden er kaal uit maar toch wel even leuk om gezien te hebben. Na 1,5 dag Melbourne waren we blij dat we de camper op konden halen om onze reis weer te vervolgen.

We reizen in eenzelfde soort camper als op Tasmanië,  dus het voelde gelijk weer vertrouwd. Voor de afwisseling besloten we naar de dierentuin in Werribee te gaan, een soort safaripark. Het park is zo groot dat we het eerste half uur dat we er liepen geen beest hebben gezien. Het rondje met de safaribus leverde gelukkig wel een mooi zicht op de verschillende dieren op.

Eén van de dingen die je gedaan moet hebben als je van Melbourne naar het westen rijdt is de Great Ocean Road rijden. De weg van 243km begint bij Torquay en eindigt bij Allansford, bij Warrnambool. In 3 dagen zijn we over deze weg langs de kust gereden. Ik moet eerlijk bekennen, het is werkelijk een hele mooie weg, langs een nog mooiere kust. In Amerika hebben we langs de kust van Big Sur gereden, maar die kan echt niet tippen aan deze weg.

Met name het stuk kust in de buurt van de 12 Apostles is super mooi. De rotsen van kalkzandsteen zijn onder invloed van het weer en de oceaan gevormd. De een nog mooier dan de ander.

Na 3 dagen kust, rotsen en wind waren we wel weer toe aan wat afwisseling. We zijn van de kust af en staan inmiddels in het hart van de Grampians. Vanmorgen hebben we alweer onze eerst berg beklommen en genoten van het uitzicht.  De komende 2 dagen blijven we in ieder geval hier, daarna zien we wel weer of we aan iets anders toe zijn.

1. Joke:
    3 maart 2020
    Klinkt super tof allemaal en mooie foto’s
  2. Ineke:
    3 maart 2020
    Wat klinkt dat heerlijk relaxed om te zeggen “daarna zien we wel weer of we aan iets anders toe zijn”. Prachtige foto’s, heerlijk genieten🤗