Tasmanië, een groot en mooi natuurgebied

23 februari 2020 - Huonville, Australië

Ruim 2 weken zijn we nu onderweg met de camper, en we hebben ons ritme weer gevonden. We genieten elke dag van de natuur hier op Tasmanië en van de vrijheid. Het is heerlijk om je nergens druk om te hoeven maken en alleen maar hoeft te zorgen dat je genoeg te eten en drinken hebt en voor het donker een slaapplaats heb gevonden.

We hebben verschillende keren gebruik gemaakt van de vrije campings. Dit zijn vaak hele mooie plekjes, veel mooier dan de meeste betaalde campings, maar er zitten ook saaie grasveldjes bij. Meestal is er wel een publieke toilet bij, en deze zijn altijd schoon. De vrije campings naast een pub hebben vaak ook nog een (goede) douche. Ideaal dus om daar te overnachten. Als de vrije campings bij een dorp zijn dan gaan we daar als het kan minimaal iets drinken maar meestal ook eten. Op deze manier leveren we toch een bijdrage aan de community, die deze campings onderhouden.

Zoals vorige keer al geschreven hebben we ons laten leiden door het weer hier op Tasmanië. Hierdoor zijn we uiteindelijk toch weer aan de oostkust terecht gekomen. Het voordeel hiervan is dat we toch nog naar Maria Island konden gaan. De tocht waar we 1,5 week eerder vanaf hebben gezien omdat het nat en koud was. Maria Island is een super mooi eiland voor de oostkust waar geen of weinig mensen wonen. De natuur is prachtig, er zijn mooie Painted en Fossil Cliffs en er is veel Wildlife. We hebben diverse Wombats gezien, vogels en kangoeroes. Eindelijk hebben we ze levend gezien, jammer genoeg hebben we er veel dood langs de kant van de weg zien liggen.

Tasmanië is een aaneenschakeling van natuurgebieden, de een nog mooier dan de ander. In het oosten en het zuidoosten heb je ook veel land en wijnbouw gebieden. Schapen en runderen kom je overal wel tegen maar ook verassend veel wijngaarden, bramen en kersen gaarden en allerlei andere gewassen. Zowel de bramen als de kersen smaken heerlijk en zijn super groot.

We hebben nu ca. 1700km gereden en vandaag hebben we een rustdag ingelast, we hebben 2 weken aan een stuk door gereisd en gewandeld. Vandaag is het ca 25 graden dus we genieten gewoon lekker van het weer en ik heb nog even wat gewassen. Na de wandeling van gisteren zijn onze benen ook wel even aan wat rust toe. We zijn naar Mount Wellinton geweest en hebben 585m geklommen op een afstand van 4km. De weg terug ging over het zelfde pad, dat ging een stuk sneller dan naar boven maar ook het dalen vraagt kracht van je benen.

Al met al hebben we een hoop mooie natuur gezien in o.a. Tasman NP, Freycinet NP, Blue Tier Forest Reserve, Derby,  Cataract Gorge, Bakers Beach, Leven Canyon, Cradle Mountain NP, Mount Fields, Maria Island en Mount Wellington. Dit is maar een klein stukje van alle natuur hier op het eiland. We hebben er van genoten, morgen vliegen we naar Melbourne en beginnen we aan het volgende deel van onze reis.

1. Ineke:
    23 februari 2020
    Prachtige foto’s en weer een leuk verhaal om te lezen👍. Genieten!
  2. Karin:
    23 februari 2020
    Wat een mooie reis maken jullie weer en prachtige foto’s echt hier een beetje meegenieten. Kijk uit naar het volgende verhaal en foto’s 😘
  3. Sam:
    23 februari 2020
    Wat een leuk verhaal! Geniet ervan en veel plezier in deel 2 van jullie reis. Gr. Sam & Meryam
  4. Ingrid:
    Leuk Pauline en Appi,
    Wat een mooie natuur, lekker genieten en prachtige foto’s!
    En leuk om te te lezen.
    Zo reizen we toch een beetje mee.
  5. Jolanda:
    2 maart 2020
    Inmiddels is het al maart en wachten we vol spanning op je volgende verhaal :-)
    Leuke verhalen en mooie foto’s, fijn dat jullie inmiddels in de vakantie-relax-modus aanbeland zijn. Veel plezier met het vervolg!
  6. Lia:
    3 maart 2020
    Leuke verhalen en foto’s, heerlijk genieten.